Asobiyyah Yang Dilarang

Posted on
  • by
  • IKATAN MUSLIMIN MALAYSIA - Kelantan
  • in

  • Kota Bharu, 1 Feb: Isu Asobiyyah bila dibincangkan perlu diteliti pada nas dan syariah. Di dalam hadis, sahabat bertanya, apakah itu asobiyyah? Rasulullah jawab, asobiyyah yang dilarang ialah kamu menolong, membantu saudara kamu yang melakukan kezaliman tegas Naib Presiden II Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) ustaz Muhammad Fauzi Asmuni.

    Katanya lagi, Ibnu Khaldun telah hidup pada kurun ke 14 yang merupakan kurun terakhir bagi kekuatan umat islam dan kurun ke 15 Andalus mula jatuh, begitu juga di tempat kita mulanya kekuatan umat Islam menurun pada kurun tersebut. Sebab itulah Ibnu Khaldun  yang merupakan salah seorang ulama Tunis ini telah berkata, asobiyyah ini sama dengan sifat marah, di mana kedua-dua sifat ini asalnya dicela tetapi boleh digunakan pada tempatnya seperti marah ketika berperang, jelasnya.

    Kata Ustaz Fauzi lagi, sifat marah, sifat kepuakan (asobiyyah) bukanlah celaan secara mutlak. Ia boleh digunakan pada tempat-tempat yang sepatutnya.

    Lihatlah sejarah manusia beriman, orang yang mula-mula beriman ialah Khadijah isterinya dan juga merupakan kaum keluarganya, zaid bin harithah, anak angkatnya, Ali bin Abi Talib sepupunya, adakah ini dinamakan asobiyyah, maknanya keinginan untuk memberi kebaikan kepada kaum terdekat. Masa peringkat awal hanya 57 orang sahaja yang beriman, daripada 57 orang ini berapa orang dari keluarga Nabi? 6 orang dari keturunan ayahnya bani Hasyim, 6 orang dari keturunan ibunya bani zuhrah, lebih kurang 1/5 dari 57 orang. Ini bermakna semangat kebaikan untuk sesuatu kaum itu adalah merupakan satu perkara yang terpuji, ia bukan asobiyyah sebenarnya.


    Sentimen kepada bangsa, semangat puak boleh dijadikan sandaran untuk menegakkan kebaikan tidak kezaliman, celahnya lagi.

    Ustaz Fauzi turut membuat persoalan dengan katanya, kenapa orang-orang kafir Quraisy mengepung bani Hasyim dan bani Muttalib? Kerana Islamnya Sayyidina Hamzah dan Sayyidina Umar. Ketika bani Hasyim dan bani Muttalib diboikot atau dikepung selama  3 tahun, samaada Islam atau tidak semuanya dikepung. Ini menunjukkan kekuatan kepuakan yang telah dimeterai oleh dua bani tersebut digunakan sebaik-baiknya oleh Rasulullah untuk mempertahankan dirinya dan orang-orang Islam yang bersama dengannya.
      
    Disediakan Oleh:
    Abu Hafizoh
    Wartawan Media ISMA




    0 Komentar Pembaca:

    Post a Comment

     
    Hak Cipta Terpelihara : Media ISMA Kelantan di bawah pengawasan ISMAWeb.net