.

Dr Izzat Di Turki: Revolusi Mesir Adalah Kelahiran Baru Untuk Ummah

Posted on
  • by
  • IKATAN MUSLIMIN MALAYSIA - Kelantan
  • in
  • Label: ,
  • Dr Mahmud Izzat kanan sekali


    أكد الدكتور محمود عزت، نائب المرشد العام للإخوان المسلمين، أن ما حدث في مصر يمثِّل ميلادًا جديدًا لهذه الأمة، التي حمَّلها الله إنقاذ هذه البشرية، ويؤكد أن هناك روحًا جديدةً تسري فيها، بصعود جيلٍ جديدٍ من الشباب في تونس ومصر وليبيا واليمن.


    Dr Mahmud Izzat, Naib Mursyid Am Ikhwan Muslimin berkata; "Sesungguhnya apa yang terjadi di Mesir adalah merupakan kelahiran baru untuk ummah ini. Ia adalah amanah dari Allah untuk menyelamatkan manusia. Beliau juga berkata; bahawa di sana (Mesir) terdapat ruh baru yang bergerak di dalamnya dengan timbulnya generasi baru daripada para pemuda di Tunis, Mesir, Libya dan Yaman.


    وقال- خلال ندوة عقدتها جمعية "الحكمة" التركية بإسطنبول-: إن الرسالة التي تحملها هذه الأمة تحتاج إلى أضعاف هذه التضحيات؛ كي تصل إلى الصيغة التي أمرنا الله بها، وحتى يتمَّ نشرها في كلِّ أنحاء المعمورة، مشيرًا إلى أن الأمة تحتاج إلى الجيل القدوة الذي يقدم لهذه البشرية القدوة في كلِّ شيء، خاصةً أن البشرية مستعدة الآن لأن تتقبل منَّا كل شيء.


    Beliau turut berkata semasa berlangsungnya seminar yang dianjurkan oleh persatuan al-Hikmah Turki di Istanbul. " Sesungguhnya risalah yang dipikul oleh ummah ini berhajat kepada pengorbanan yang berganda, agar tercapai kepada bentuk yang diperintahkan oleh Allah terhadap kita, sehinggalah (risalah ini) sempurna disebarkan di setiap penjuru yang makmur, beliau juga menegaskan bahawa ummah ini berhajat kepada generasi contoh yang mempamerkan kepada manusia contoh di dalam semua perkara, khususnya manusia sekarang telah bersedia untuk menerima daripada kita segala perkara."


    وأضاف أن الاهتمام بالشأن العام أحد سمات المسلم، وأن العمل السياسي جزءٌ لا يتجزَّأ من الإسلام، وكذلك من العمل في الإخوان، مشيرًا إلى أن تأسيس الأحزاب أمرٌ متعارفٌ عليه في العالم، وأثبت أنه واجبٌ في هذه المرحلة، وهو ما دفع الإخوان إلى تأسيس حزب جديد في مصر باسم "الحرية والعدالة"؛ حيث يحمل هذا الحزب مفهومًا ساميًا من القيم التي افتقدتها الأمة طوال سنوات كثيرة.


    Beliau menambah dengan katanya; Mengambil berat urusan umum adalah merupakan salah satu "kemuncak tanggungjawab" muslim. Berkerja di dalam politik adalah satu juzu' yang tidak dapat dipisahkan daripada Islam.

    Dan ini adalah daripada bentuk amal di dalam Ikhwan, juga mengasaskan parti adalah urusan yang boleh memperkenalkan diri kepada dunia, di mana beliau turut menegaskan bahawa ia adalah perkara wajib di peringkat sekarang ini. Inilah juga yang menolak Ikhwan untuk mengasaskan parti baru di Mesir dengan nama Parti Kebebasan Dan Keadilan di mana parti ini bertanggungjawab menyebarkan kefahaman yang suci bertitik tolak dari asas yang betul dek kerana ianya telah hilang (lenyap) sejak lama dulu (tahunan yang lampau).


    وأوضح نائب المرشد العام أن حزب الإخوان ذو منطلق إسلامي، وقال: "نحن ننطلق من الإسلام حتى نصل إلى ريادة هذه الأمة المباركة، وإن هذا الحزب مفتوحٌ لكلِّ الشعب المصري وحزبنا يسع الأمة كلَّها".


    Naib Mursyid Am ini turut menjelaskan bahawa parti Ikhwan bertolak dari langkah keIslaman. Beliau berkata; Kami melangkah daripada keIslaman yang ada hinggalah kami dapat menggapai "cita-cita" membimbing ummah yang berkat, sesungguhnya parti ini terbuka untuk seluruh rakyat Mesir dan parti kami dibuka luas kepada seluruh ummah.


    من جانبه، أكد الدكتور محمد سعد الكتاتني، عضو مكتب الإرشاد والمتحدث الإعلامي باسم الجماعة ووكيل مؤسسي حزب "الحرية والعدالة"، أن زيارة الرئيس التركي عبد الله جول إلى مصر تأتي في وقت دقيق وحساس تحمل عدة دلالات مهمة؛ أهمها أن تركيا تريد التعاون مع مصر.


    Turut bersamanya Doktor Muhammad Sa'd Al-Kattani, anggota jawatankuasa pusat dan jurucakap rasmi jamaah juga wakil pengasas parti kebebasan dan keadilan berkata, sesungguhnya ziarah yang dilakukan oleh presiden Turki Abdullah Gaul ke Mesir tepat pada masanya dan membawa perasaan yang pelbagai dalam bentuk bukti-bukti penting; antaranya ialah kerjasama dengan Mesir.


    وقال: إن الإخوان أقدموا على تأسيس حزبهم السياسي بعد ظهور جدية في إمكانية الموافقة على هذا الحزب، ووجود حراك جديد في البلاد، مشيرًا إلى أن لجنة شئون الأحزاب في العهد البائد كانت باطلةً، وهو السبب الذي لم يقدم لها الإخوان حزبهم السياسي.


    Beliau juga turut berkata; sesungguhnya Ikhwan telah lama berbincang untuk mengetengahkan parti politik mereka selepas lahirnya persepakatan dengan keberadaan pergerakan baru di dalam negara, sambil mengatakan bahawa biro bahagian kepartian pada masa lepas adalah batil. Dan inilah penyebab Ikhwan tidak mendaftarkan parti politik mereka.


    فيما أكد الدكتور أشرف عبد الغفار، أمين عام مساعد نقابة الأطباء السابق، تفاعل الشعب التركي الشديد تجاه الأحداث في مصر؛ الأمر الذي وصل بالصحافة التركية في ذلك الوقت إلى نشر أخبار مصر في صفحاتها الأولى.


    Pada masa yang sama, Doktor Asyraf Abdul Ghoffaar, setiausaha agung dan juga timbalan persatuan doktor yang lepas berkata; tindak balas rakyat Turki yang hebat terhadap revolusi Mesir telah menyebabkan tulisan akhbar Turki pada masa itu telah disebarkan di muka depan akhbar Mesir.


    وقال إن الإعلام التركي ربط بين الثورة والإخوان المسلمين بشكلٍ واضحٍ، وكانت فرصة كبيرة لتعريف شريحة كبيرة من الأتراك مَن هم الإخوان؟!


    Seterusnya beliau menegaskan, sesungguhnya akhbar Turki mempunyai hubungan antara revolusi dan Ikhwan Muslimin secara jelas, dan inilah peluang terbesar untuk memperkenalkan secara meluas siapa orang-orang Turki dan siapa orang-orang Ikhwan?!


    Sumber: http://ikhwanonline.com/new/Article.aspx?ArtID=80239&SecID=211


    Diterjemahkan oleh:

    Ketua Media ISMA Kelantan


    0 Komentar Pembaca:

    Post a Comment

     
    Hak Cipta Terpelihara : Media ISMA Kelantan di bawah pengawasan ISMAWeb.net